Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα 6 Δεκεμβρίου 2010

Χωρίς γεωτρήσεις η συζήτηση για πετρέλαια είναι "άσκηση επί χάρτου"



GSP Saturn


Του Χάρη Φλουδόπουλου
Την ίδια στιγμή που ορισμένοι μιλούν για δισεκατομμύρια βαρέλια και μετατρέπουν την Ελλάδα σε... Σαουδική Αραβία, κάποιοι άλλοι στην κυριολεξία δίνουν μάχη για να διατηρήσουν ζωντανή την ελληνική παραγωγή πετρελαίου, «ξύνοντας τον πάτο του βαρελιού» στον Πρίνο και επενδύοντας σε νέες γεωτρήσεις κάτω από τις αντίξοες συνθήκες που επικρατούν στη χώρα μας. Πρόκειται για τους ανθρώπους της Ενεργειακής Αιγαίου και της Καβάλα Όιλ, που το Σάββατο εγκαινίασαν τη νέα παραγωγική γεώτρηση στο κοίτασμα του Πρίνου.

Πρόκειται για τη γεώτρηση που εντάσσεται στο σχέδιο Πρίνος 5000 και περιλαμβάνει 4 εσωτερικές γεωτρήσεις με σκοπό την αύξηση της παραγωγής στα 5 χιλιάδες βαρέλια ημερησίως, ενώ το ίδιο γεωτρύπανο θα κάνει διάτρηση της 2ης γεώτρησης στο κοίτασμα Ε.

Το Ρουμάνικο γεωτρύπανο Saturn για κάθε ημέρα που παραμένει στον Πρίνο κοστίζει 85 χιλιάδες δολάρια, ενώ το συνολικό ύψος της επένδυσης της Energean για την αύξηση της παραγωγής του Πρίνου φτάνει τα 20 εκατ. ευρώ.

Πως όμως μπορεί να φτάσει κανείς στην παραγωγή; Όπως τόνισε στην ομιλία του στο πλαίσιο των εγκαινίων της γεώτρησης ο διευθύνων σύμβουλος της Energean Μαθιός Ρήγας, εάν δε γίνουν εξερευνητικές γεωτρήσεις δεν μπορεί να αποδειχθεί ότι υπάρχει πετρέλαιο. Επομένως όλη η κουβέντα που γίνεται για το εάν υπάρχουν εκατομμύρια ή δισεκατομμύρια βαρέλια στην Ελλάδα, εάν δε γίνουν σοβαρές επενδύσεις και γεωτρήσεις δεν έχει αντικείμενο.

Ποια είναι η διαδικασία εντοπισμού του πετρελαίου; Καταρχήν πρέπει να γίνουν σεισμικές έρευνες που μπορεί να οδηγήσουν στο που πιθανολογείται ότι μπορεί να υπάρχουν στο υπέδαφος κοιλότητες «παγίδες» όπου πιθανόν να έχει συγκεντρωθεί πετρέλαιο. Ενδεικτικά, όπως ανέφερε ο κ. Ρήγας, μια τέτοια σεισμική έρευνα για τον κόλπο της Καβάλας στοιχίζει 10 εκατ. δολάρια.

Από εκεί και πέρα, αρχίζει η ερμηνεία των δεδομένων της έρευνας. Από την απεικόνιση της έρευνας οι γεωλόγοι καλούνται να εντοπίσουν συγκεκριμένες περιοχές, που να δικαιολογείται η ανάληψη του ρίσκου για το κόστος μιας εξερευνητικής γεώτρησης.

Πόσο κοστίζουν οι γεωτρήσεις;
Σύμφωνα με τα νούμερα που ανέφερε ο κ. Ρήγας ένα γεωτρύπανο για μια στεριανή γεώτρηση κοστίζει 15 χιλιάδες δολάρια την ημέρα, για μια θαλάσσια σε μικρό βάθος όπως στον Πρίνο 85 χιλιάδες ενώ για τα βαθειά νερά (όπως για παράδειγμα η συζήτηση που γίνεται για τη νότια Κρήτη) τα γεωτρύπανα κοστίζουν 300-400 χιλιάδες δολάρια την ημέρα.

Και ποιο είναι τέλος το ποσοστό επιτυχίας των γεωτρήσεων; Μόλις 10%, για κάθε μία πετυχημένη γεώτρηση παγκοσμίως έχουν προηγηθεί άλλες 9 που έχουν αποτύχει, τόνισε ο κ. Ρήγας.

Εμείς κάνουμε γεωτρήσεις και θέλουμε το Saturn που φέραμε στην Ελλάδα να παραμείνει όσο το δυνατόν περισσότερο για να ενισχύσει το παραγωγικό και επενδυτικό πρόγραμμα της Energean, τόνισε ο κ. Ρήγας.

Τα εγκαίνια της γεώτρησης, που θα διατηρήσει τουλάχιστον μέχρι το 2012 τη βιωσιμότητα της Καβάλα Όιλ που σήμερα απασχολεί 300 άμεσα εργαζόμενους και τουλάχιστον 150 έμμεσες θέσεις εργασίας, αποτελώντας οικονομικό αιμοδότη της πόλης της Καβάλας, πραγματοποιήθηκαν το Σάββατο παρουσία του υφυπουργού ΠΕΚΑ Ι. Μανιάτη. Ο υφυπουργός ανέφερε ότι σύντομα θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για τη σύσταση εθνικού φορέα έρευνας και αξιοποίησης υδρογονανθράκων, προκειμένου, όπως είπε, να υπάρξουν και στην Ελλάδα επενδύσεις για έρευνα όπως γίνεται σε όλες τις γειτονικές χώρες.

Ο κ. Μανιάτης τόνισε ότι η έρευνα και η εκμετάλλευση υδρογονανθράκων είναι θέμα υψηλής προτεραιότητας για την κυβέρνηση, ώστε «να μη μείνουμε στη σφαίρα της φαντασίας και να μη γίνονται συζητήσεις χωρίς στοιχεία».

Πάντως, η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της Καβάλα Όιλ, θα διασφαλιστεί, όπως τόνισαν τόσο η διοίκηση της εταιρείας όσο και οι εργαζόμενοι, μέσω της επένδυσης για τη μετατροπή του υπό εξάντληση κοιτάσματος φυσικού αερίου της Ν. Καβάλας σε εγκατάσταση αποθήκης αερίου. Τέλος σχεδιάζονται και άλλες επενδύσεις όπως εισπίεση διοξειδίου του άνθρακα που θα αυξήσει κατά 10% τα απολήψιμα αποθέματα πετρελαίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου